یکی از مشکلاتی که کاربران اینترنت پر سرعت با آن دست و پنجه نرم میکنند سرعت پایین است. البته این پایین بودن سرعت چیزی فراتر از محدودیت کمبود سرعت توسط مخابرات است. اگر شما هم احساس می کنید سرعت شما کمتر از آنی است که قبلا” داشته اید و مقدار سرعت کمتر از رقم قرارداد شما است ادامه مطلب را مطالعه کنید.
خوب برویم سر اصل مطلب. اینترنت پرسرعت در حال حاضر در کشور ما توسط خطوط ADSL واگذار میشود و سهم وایمکس در تامین اینترنت پر سرعت بسیار کم است. نکته دوم اینکه در بخش عمده کشور ما فیبر نوری وجود ندارد و یا اقلا” جز در خطوط اصلی هنوز خطوط فرعی و انشعابی همان سیمهای مسی آشنای همیشگی هستند که در این نوع خطوط مشکل میرایش(تضعیف) و نویز بسیار چشمگیر است و با افزایش مسافت شما از مرکز مخابراتی بر مشکلات آن افزوده هم می شود.
اما مهمترین علل کمبود سرعت چه می تواند باشد؟
الف-در رده اول مهمترین مشکل وجود نویز در خطوط شبکه شما است. در مورد نویز در ادامه به صورت مفصل توضیح داده شده است.
ب-اگر با استفاده از مودم وایرلس اینترنت را به تبلت و نوت بوک می رسانید چک کنید آیا با کابل شبکه و اتصال سیمی سرعت بهبود می یابد؟ اگر چنین است کانال امواج وایرلس را در مودم خود تغییر دهید. معمولا” ممکن است ابزارهایی موج ساز مانند مایکروفر بر روی امواج وایرلس اختلال ایجاد کند و باعث کاهش سرعت در ارتباط شما شوند.
ج-تنظیمات امنیتی ارتباط وایرلس را چک کنید که چند نفر در حال استفاده از شبکه شما هستند؟ عدم رمز کردن ارتباط وایرلس شما می تواند موجب شود همسایگان شما حتی به طور ناخواسته به شبکه وایرلس شما وصل شوند! اگرچه محدود کردن دسترسی دستگاه ها با Mac address آنها میسر است اما بهترین راه آن است که بر روی شبکه وایرلس خود رمز بگذارید (ترجیحا” با حالت WPA2) و نگران دسترسی غیر مجاز به شبکه خود نباشید.
د-با مراجعه با سایتهای بررسی سرعت اینترنت (از جمله سایت اداره فناوری) از میزان واقعی سرعت خود با خبر شوید زیرا ممکن است کندی سایتهایی که شما قصد دسترسی به آنها دارید هم عامل کندی سرعت باشد.
در نهایت با مرکز پاسخگویی ADSL (1899) تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را به شما کنند. دقت کنید اعلام مقادیری مانند SNR به آنها می تواند کمک شایانی به رفع اشکال کند.

مشکل نویز در ADSL
شاید شما هم چندین بار با مشکلی کندی اینترنت پر سرعت خود رو به رو بوده اید و با شرکت ارایه دهنده خدمات تماس گرفته اید و آنها گفته اند که مشکلی نیست و خط شما مشکل دارد و نویز خط شما مشکل اصلی است. اما این نویز چیست و چکونه بفهمیم مشکل از خط ماست.
برای اینکه امکان اشکال یابی در خطوط پرسرعت وجود داشته باشد در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن ممکن است و می تواند به شما کمک شایانی در رفع اشکال نماید. مهمترین این معیارها SNR و همچنین Line Attenuation یا همان شاخص میرایش خط تلفن شماست.
SNR Margin چیست؟
نسبت قدرت سیگنال خط شما به نویز روی خط شماست.خب با این حساب هرچی مقدار SNR Margin بیشتر باشه کیفیت خط شما هم بالاتره.نکته ای که در این قسمت وجود داره اینه که هرچی پهنای باند شما بالاتر بره این نسبت کاهش پیدا می کنه.

در واقع شاخص SNR نشان می دهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن شما وجود دارد.  SNR که مخفف Signal to Noise Ratio است معیاری است که میتواند خیلی به شما در تعیین ریشه کندی و قطعی کمک کند. این شاخص هم در دانلود و هم در اپلود اندازه گیری میشود که با دو مقدار  SNR Margin Downstream و  SNR Margin Upstream نمایش داده میشود که نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط شماست.


مقایسه مقادیر SNR Margin
6dB و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد


7dB-10dB بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد


11dB-20dB خوب است


20dB-28dB عالی است


29dB و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است

Line Attenuation چیست؟
شاخص دیگر میزان میرایش خط تلفن و یا Line Attenuation است که در واقع میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم شما و ارسال شده از طرف مرکر مخابراتی را نشان می دهد. به عبارتی اختلاف توان ارسالی و دریافتی بر حسب db است که در اصطلاح به ان نویز می گویند.هرچه مقدار Line Attenuation کمتر باشد نویز خط شما کمتر است و به این معنی است که کیفیت دریافت دیتا بر روی خط شما بیشتر است.نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که هرچه فاصله شما تا مرکز مخابراتی یا درواقع همان جایی که خط شما رانژه شده و دیتا برای شما ارسال می شود کمتر باشد نویز خط شما هم کمتر است.البته میزان نویز به عوامل دیگر هم بستگی دارد.مانند کیفیت سیم کشی تلفن منزل یا وجود تلفن بر روی خط در منزل و غیره.

مقایسه مقادیر Attenuation
20dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است 
20dB-30dB عالی است 
30dB-40dB خیلی خوب است 
40dB-50dB خوب است 
50dB-60dB ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند 
60dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند .
برای دیدن این مقادیر بسته به نوع مودم خود باید وارد پانل کنترلی آن شوید. ممکن است این پانل کاربری با آدرس http://192.168.1.1 در مرورگر شما نمایش داده شود و یا مودم ADSL شما دارای یک برنامه جداگانه که در حین نصب درایور آن نصب میشود باشد. در هر حال با ورود به کنترل پانل مودم  و جستجو در آیتمهای مربوط به ADSL می توانید این مقادیر را پیدا کنید.

 


 

اگر با با اصطلاحاتی مانند نویز و SNR و … آشنا نیستید حتما” اول دو لینکی که در بالا معرفی کردم ( اینجا واینجا ) و از نوشته های قبلی وب شهر هستند را بخوانید تا با روند کار آشنا شوید.

شما مسلما” میدانید که تلفنهای ما به دلیل اینکه به جز شاهراه های اصلی که فیبر نوری هستند مابقی بر اساس سیم مسی کار می کنند عملا” انتقال با کیفیت داده ها بر روی آنها با موانع متعددی روبرو هست. مهمترین این موانع نویز است که موجب می شود که بسته به میزان اغتشاش کارایی خط افت کند.

اگر به مودم خود دقت کنید در موقعی که تازه روشن می شود چراغ ADSL چشمک زن است و موقعی که اتصال پایدار برقرار می شود چراغ ثابت روشن می ماند و سپس چراغ اتصال به اینترنت روشن می شود. معنای این موضوع این است که اگر شما ارتباط قابل قبولی از نظر اغتشاش و نویز نداشته باشید ارتباطی برقرار نخواهد شد و چراغ مودم به حالت چشم زن باقی می ماند و (مانند خطی که رانژه نیست و اصلا” سرویس ADSL روی آن فعال نیست) به مشکل برخورد می کند.

اما چگونه عیب یابی کنیم؟

مراحل کار بسته به مشکل از ساده تا پیچیده است. که توصیه می کنم اول دولینک ابتدایی را مطالعه کنید ( اینجا واینجا ) چون برخی مراحل کار را آنجا شرح داده ام. اما قصد دارم حالت کلی تر را شرح دهم.

نویز خود را در دو پارامتر SNR و Line Attenuation نشان میدهد. که اولی که اس ان آر است هر چه بیشتر باشد بهتر است و دومی که شاخص میرایش خط شماست هر چه کمتر باشد بهتر است.

شایع ترین مشکلی که کاربران دارند بالا بودن Attenuation و کم بودن SNR است. اما مشکل بزرگتر ناپایداری در این مقادیر است. یعنی به دفعات در ابتدای ارتباط میرایش کم و SNR بالاست اما با گذشت زمان میرایش افزایش یافته و SNR کم میشود.

خوب اگر شما با مشکلی روبرو هستید که خط شما اصلا” چراغ ثابت نمی دهد و مدام در حال Training-Channel analysis باقی می ماند. اولین قدم چک کردن نویزگیر یا اسپیلتر است. نویزگیرها گران نیستند و با قیمتی در حد 1000 تا 5000 تومان میتوانید نوع با خازن ساده (ارزانتر) و یا خازن سرامیکی (گرانتر) تهیه کنید. اسپیلترهای ارزان معمولا” در مدت یکی دوسال کار مداوم دچار مشکل می شوند. اگر با تغییر اسپلیتر مشکل شما حل شد که هیچ اما اگر حل نشد با طی مراحل بعدی در نهایت ساپورت تماس بگیرید و ماجرا را توضیح دهید زیرا در سمت مخابرات هم یک نویزگیر مشابه هست که ممکن است آن طرف مشکلدار باشد.

دقت کنید اگر کانکت میشوید اما نوسان و قطعی دارید به سرعت تماس نگیرید و درخواست کنید که شما را در لیست بررسی قرار دهند چون با این کار عملا” در یک مسیر طولانی می افتید و بنابراین مراحل ساده را خودتان بروید و اگر نشد درخواست بررسی خرابی خط کنید.

اگر اتصال دارید اما به دلیل افزایش نویز به طور مداوم قطعی و وصلی دارید مراحل زیر را انجام دهید:

1-تعویض نویزگیر یا اسپلیتر

2-کنترل کردن با یک مودم دیگر

3-اطمینان از عدم خرخر و نویز در تلفن عادی که برای تماس صوتی دارید.

با توجه به اینکه اغلب کاربران همیشه یک مودم و نویزگیر نو در اختیار ندارند تا تست کنند مراحل را بیشتر باز می کنم.

نکته مهمی که باید دقت کنید این است که خط ADSL شما دارای دو باند دانلود و اپلود است که دارای فرکانسهای متفاوت هستند. بنابراین اگر مشکل در نویزگیر داخل خانه شما و یا نویزگیر سمت مرکز مخابراتی باشد ممکن است شما با یکی از سمتها مشکل داشته باشید. یعنی SNR مربوط به Up stream ممکن است خوب باشد اما SNR مربوط به Down Stream مشکل داشته باشد. در این شرایط اتصال پایدار ندارید اما مشکل دو سویه نیست بلکه فقط یکی از باندهای دانلود و یا اپلود مشکل دارند. این علامت مهمی برای تشخیص اشکال در نویزگیر داخل خانه و یا نویزگیر سمت مخابرات است. اگر مشکل با تعویض نویزگیر داخل خانه حل نشد به احتمال بسیار بالا مشکل از سمت مخابرات است. در این شرایط مثلا” مقدار SNR سمت آپلود برابر 35 هست اما SNR سمت دانلود عددی زیر ده می شود.

حالا چگونه تست کنیم مشکل نویز سمت مخابرات است؟

همه تلفنها را جدا کنید. نویزگیر سالم و نو اگر در اختیار دارید استفاده کنید و در غیر این صورت آن را هم از سر راه بردارید و فقط مودم را به خط وصل کنید و وضعیت شاخصهای نویز را ببینید. اگر می توانید با یک مودم دیگر هم همین تست را انجام دهید. اگر مشکل نویز را به وضوح (به خصوص اگر مثلا اس ان آر یک سمت بالا و یک سمت پایین است) تشخیص می دهید علامت روشنی است که اسپیلتر سمت مخابرات دچار ایراد است.

اگر در ابتدای اتصال خود دارای شاخص های مناسبی در مورد عدم نویز هستید ولی با گذشت زمان (به خصوص مدت کوتاه) نویز بالا میرود و SNR پایین می افتد ممکن است مشکل از خودم مودم باشد. مودم را ریست کنید. این کار از داخل برنامه آنها و یا دکمه ای که در پشت بدنه مودمها قرار دارد انجام می شود. این دکمه را اگر با نوک خودکار در حالی که روشن هستند چند ثانیه نگه دارید ریست می شوند. از نو تنظیمات را اعمال کنید و ببینید وضعیت بهبود می یابد؟ اگر نه با یک مودم دیگر تست کنید. در هر حال فراموش نکنید افت ناگهانی SNR (مثلا” از 35 به 6 در مدت 5 دقیقه) معمولا” ریشه اش خود مودم ADSL است.

تجربه نشان داده است که عمده مشکلات در سمت کاربران است. به همین دلیل تا اطمینان کامل نیافتید درخواست توقف سرویس و بررسی خط را نکنید. ابتدا مراحل کار را انجام دهید و در نهایت اگر مشکل حل نشد درخواست بررسی کنید. همه سرویس دهنده ها تیمهایی دارند که در این مواقع (البته با تاخیر به دلیل تراکم کاربران) به آن مرکز مخابراتی مراجعه می کنند و خط شما را بررسی می کنند و در صورت نیاز نویزگیر آن سمت را تعویض می کنند.



تاريخ : شنبه ۱٤ تیر ۱۳٩۳ | ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()