یکی از مشکلاتی که کاربران اینترنت پر سرعت با آن دست و پنجه نرم میکنند سرعت پایین است. البته این پایین بودن سرعت چیزی فراتر از محدودیت کمبود سرعت توسط مخابرات است. اگر شما هم احساس می کنید سرعت شما کمتر از آنی است که قبلا” داشته اید و مقدار سرعت کمتر از رقم قرارداد شما است ادامه مطلب را مطالعه کنید.
خوب برویم سر اصل مطلب. اینترنت پرسرعت در حال حاضر در کشور ما توسط خطوط ADSL واگذار میشود و سهم وایمکس در تامین اینترنت پر سرعت بسیار کم است. نکته دوم اینکه در بخش عمده کشور ما فیبر نوری وجود ندارد و یا اقلا” جز در خطوط اصلی هنوز خطوط فرعی و انشعابی همان سیمهای مسی آشنای همیشگی هستند که در این نوع خطوط مشکل میرایش(تضعیف) و نویز بسیار چشمگیر است و با افزایش مسافت شما از مرکز مخابراتی بر مشکلات آن افزوده هم می شود.
اما مهمترین علل کمبود سرعت چه می تواند باشد؟
الف-در رده اول مهمترین مشکل وجود نویز در خطوط شبکه شما است. در مورد نویز در ادامه به صورت مفصل توضیح داده شده است.
ب-اگر با استفاده از مودم وایرلس اینترنت را به تبلت و نوت بوک می رسانید چک کنید آیا با کابل شبکه و اتصال سیمی سرعت بهبود می یابد؟ اگر چنین است کانال امواج وایرلس را در مودم خود تغییر دهید. معمولا” ممکن است ابزارهایی موج ساز مانند مایکروفر بر روی امواج وایرلس اختلال ایجاد کند و باعث کاهش سرعت در ارتباط شما شوند.
ج-تنظیمات امنیتی ارتباط وایرلس را چک کنید که چند نفر در حال استفاده از شبکه شما هستند؟ عدم رمز کردن ارتباط وایرلس شما می تواند موجب شود همسایگان شما حتی به طور ناخواسته به شبکه وایرلس شما وصل شوند! اگرچه محدود کردن دسترسی دستگاه ها با Mac address آنها میسر است اما بهترین راه آن است که بر روی شبکه وایرلس خود رمز بگذارید (ترجیحا” با حالت WPA2) و نگران دسترسی غیر مجاز به شبکه خود نباشید.
د-با مراجعه با سایتهای بررسی سرعت اینترنت (از جمله سایت اداره فناوری) از میزان واقعی سرعت خود با خبر شوید زیرا ممکن است کندی سایتهایی که شما قصد دسترسی به آنها دارید هم عامل کندی سرعت باشد.
در نهایت با مرکز پاسخگویی ADSL (1899) تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را به شما کنند. دقت کنید اعلام مقادیری مانند SNR به آنها می تواند کمک شایانی به رفع اشکال کند.

مشکل نویز در ADSL
شاید شما هم چندین بار با مشکلی کندی اینترنت پر سرعت خود رو به رو بوده اید و با شرکت ارایه دهنده خدمات تماس گرفته اید و آنها گفته اند که مشکلی نیست و خط شما مشکل دارد و نویز خط شما مشکل اصلی است. اما این نویز چیست و چکونه بفهمیم مشکل از خط ماست.
برای اینکه امکان اشکال یابی در خطوط پرسرعت وجود داشته باشد در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن ممکن است و می تواند به شما کمک شایانی در رفع اشکال نماید. مهمترین این معیارها SNR و همچنین Line Attenuation یا همان شاخص میرایش خط تلفن شماست.
SNR Margin چیست؟
نسبت قدرت سیگنال خط شما به نویز روی خط شماست.خب با این حساب هرچی مقدار SNR Margin بیشتر باشه کیفیت خط شما هم بالاتره.نکته ای که در این قسمت وجود داره اینه که هرچی پهنای باند شما بالاتر بره این نسبت کاهش پیدا می کنه.

در واقع شاخص SNR نشان می دهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن شما وجود دارد.  SNR که مخفف Signal to Noise Ratio است معیاری است که میتواند خیلی به شما در تعیین ریشه کندی و قطعی کمک کند. این شاخص هم در دانلود و هم در اپلود اندازه گیری میشود که با دو مقدار  SNR Margin Downstream و  SNR Margin Upstream نمایش داده میشود که نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط شماست.


مقایسه مقادیر SNR Margin
6dB و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد


7dB-10dB بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد


11dB-20dB خوب است


20dB-28dB عالی است


29dB و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است

Line Attenuation چیست؟
شاخص دیگر میزان میرایش خط تلفن و یا Line Attenuation است که در واقع میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم شما و ارسال شده از طرف مرکر مخابراتی را نشان می دهد. به عبارتی اختلاف توان ارسالی و دریافتی بر حسب db است که در اصطلاح به ان نویز می گویند.هرچه مقدار Line Attenuation کمتر باشد نویز خط شما کمتر است و به این معنی است که کیفیت دریافت دیتا بر روی خط شما بیشتر است.نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که هرچه فاصله شما تا مرکز مخابراتی یا درواقع همان جایی که خط شما رانژه شده و دیتا برای شما ارسال می شود کمتر باشد نویز خط شما هم کمتر است.البته میزان نویز به عوامل دیگر هم بستگی دارد.مانند کیفیت سیم کشی تلفن منزل یا وجود تلفن بر روی خط در منزل و غیره.

مقایسه مقادیر Attenuation
20dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است 
20dB-30dB عالی است 
30dB-40dB خیلی خوب است 
40dB-50dB خوب است 
50dB-60dB ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند 
60dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند .
برای دیدن این مقادیر بسته به نوع مودم خود باید وارد پانل کنترلی آن شوید. ممکن است این پانل کاربری با آدرس http://192.168.1.1 در مرورگر شما نمایش داده شود و یا مودم ADSL شما دارای یک برنامه جداگانه که در حین نصب درایور آن نصب میشود باشد. در هر حال با ورود به کنترل پانل مودم  و جستجو در آیتمهای مربوط به ADSL می توانید این مقادیر را پیدا کنید.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۱٤ تیر ۱۳٩۳ | ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()

برای ورود به حالت Safe Mode در ویندوز XP ، باید کلید F8 را به محض روشن شدن سیستم فشار میدادیم. با این کار منویی قبل از شروع به کار ویندوز ظاهر میشد که از طریق آن میتوانستیم نوع بوت ویندوز را مشخص کنیم. که یکی از انواع بوت ها نیز بوت در حالت Safe Mode بود. در این حالت برنامه های Startup و همچنین برخی از درایور ها به همراه ویندوز راه اندازی نمیشوند و معمولا اگر مشکلی باعث بالا نیامدن ویندوز شود، از طریق Safe Mode میتوان آن را برطرف نمود.

 

اما دسترسی به Safe Mode در ویندوز 8 به این سادگی ها نیست. در ویندوز 8 با فشردن همزمان و ممتد کلید های Shift+F8 بعد از روشن کردن کامپیوتر، محیط Recovery ظاهر میشود.

در این محیط، روی دکمه See advanced repair options کلیک کنید:

 

 

 

در صفحه بعدی، روی دکمه Troubleshoot کلیک کنید:

 

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۱٤ تیر ۱۳٩۳ | ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ | نویسنده : | نظرات ()